Kantaa - Hoz.Visz.Cipel. // Interjú
Bár teherautóval egyszerűbb a bútorjainkat szállíttatni, és a karácsonyfát is könnyebb személygépkocsival hazadobni, de… Mi van, ha egy kicsit elgondolkodunk azon, hogy ezzel mennyit ártunk, mennyire szennyezzük a környezetet és blokkoljuk a közlekedést? De legfőképp, hogy van ennél sokkal ésszerűbb, környezettudatosabb és jobb megoldás. Ez a Kantaa. Ha a benzinre nem sajnáltad eddig a pénzt, akkor válts át a fiúkra. Hogy miért, azt az alábbiakban olvashatjátok: Erős Leventével, a Kantaa ügyvezetőjével készítettünk interjút a szóban forgó kerékpáros teherszállításról. Minket abszolút meggyőzött!
Mikor és hogyan született a Kantaa ötlete?
Honnan a név? Hogyan verbuválódott össze a csapat?
A Kantaa egy baráti társaságból kovácsolódott össze a 2012-es év végén. Az
alapötletünk az volt, hogy bringával fogunk házhoz szállítani karácsonyfákat az
ünnepek előtt, hogy megkönnyítsük az emberek dolgát a készülődések alatt. Az
ötletet tett követte, gyors tervezés után december elején fellőttünk egy
egyszerű weboldalt és mi is meglepődtünk kicsit, amikor hirtelen egyre több
rendelés kezdett érkezni. A sikerhez nagyon sokféle tudás szerencsés együttállása
kellett. Volt közöttünk biciklis futár, webfejlesztő, diszpécser, grafikus,
utánfutó-hegesztő, fotós és persze egy fakereskedő. Mindenki beletett egy
kicsit abból, amihez ért, így született meg a végeredmény. A Kantaa nevet az
utolsó pillanatban találtuk, felcsaptuk a finn szótárat és így lett. Jelentése:
hoz, visz, cipel.
Mi a célotok ezzel, a pénzkeresésen
kívül milyen szándék áll a szolgáltatásaitok mögött?
A tavalyi akció legfőbb tapasztalata az volt, hogy birtokában vagyunk annak
a tudásnak és azoknak az eszközöknek, amikkel könnyűszerrel elszállítunk két
keréken is olyan nehéz dolgokat, amikről eddig senki nem gondolta volna, hogy
lehetséges.
Ez egyben környezetvédelmi és társadalmi küldetés is. A nagyvárosi
környezetrombolás (állandó forgalomzavar, dugók, hangzavar, légszennyezettség)
egyre nagyobb problémát jelent. A futárok saját energiájukat használva úgy
tudják csökkenteni ezeket a hatásokat, hogy közben ők is boldogabbak lesznek,
és akik munka közben látják őket, azok is jobb kedvre derülnek. A szociális
hatásoknak társadalmi vetülete is van. A kerékpáros társadalom támogatásával a
hátunk mögött, közösen teszünk az élhetőbb városért. A közeli árusok
támogatásával tudatosan igyekszünk jobb helyzetbe hozni a hazai
kisvállalkozókat, fejleszteni a helyi piacot. Hosszú távon emellett tervben
van, hogy szociális szövetkezeti alapokon működjünk.
Hogyan van megkönnyítve a futároknak a
súlyok cipelése, mit kell tudni a teherbringákról, illetve mikor és
hol jött ez "divatba"?
A csapágygolyó több ezer éves technológia. De gondolhatunk a kerékre is,
amit még régebb óta ismerünk. Nem kell sokáig továbbgondolni a kerékpárt, hogy
rájöjjünk, nem csak magunkat tudjuk elvinni vele A pontból B-be. A teherbicikli
úgy van kitalálva, hogy könnyen elférjen minden utcában és ne kelljen semmit
sem a hátadon cipelni feleslegesen, hanem közvetlenül a cél előtt
szállhass le róla. A biciklivázak úgy vannak kialakítva, hogy minden futárnak
jó legyen, és ne fájduljon meg a térde. A 18. század vége óta, egészen a 2.
világháború végéig így szállították az összes újságot a városokon belül. A
60-as évek mindent behálózó gépiesítése óta ezt szépen el is felejtettük. A
kőolajkészletek közelgő kimerülése miatt azonban lassan újra kell gondolnunk szokásainkat
és eszközeinket. Ez nem divat, hanem egy természetes eszköz, ami hosszútávon a
leghatékonyabbá és legfenntarthatóbbá teheti mindennapjainkat. Hasonló eszközök
az előző évtized eleje óta egyre nagyobb számban futnak Nyugat-Európában és az amerikai
kontinensen. Most jött el az idő nálunk is.
Eléggé egyedi kezdeményezés, általában
teherautókkal/furgonokkal szállíttatnak az emberek tárgyakat, bútorokat. Mire
számítotok, mennyire lesz ez hosszútávon működő képes? Illetve mit
tapasztaltok, az emberek mennyire nyitottak erre? Inkább a fiatalok a
"célpont"?
Egészen biztosan működőképes lesz, egy idő után ezek nélkül nem fog menni.
A belváros leterheltsége folyamatosan emelkedik, sőt egyre több és nagyobb
területeket zárnak le. Gondoljunk csak bele, hogy 15 éve még kamionok jártak
fel-alá a Hungária körúton és a rakpartokon, míg mára már hűlt helyük maradt.
Ráadásul rengeteg teherautó üresen megy, és eleve sok helyet foglalnak, a
körúton belül általában parkolni sem tudnak szabályosan. Mindegyik
közlekedési eszköz szép lassan megtalálja a saját helyét és rendeltetését a
teljes logisztikai láncolatban. Mellesleg a dugódíj is egyre gyakrabban
felmerülő téma Budapest közlekedésével kapcsolatban. A városi fejlesztések (ha
racionálisan hajtják végre őket) hosszútávon egyértelműen abba az irányba
tartanak, hogy ezeket az eszközöket jobban ki tudjuk használni. Nem csak a
fiatalság a célpont, hiszen már a saját nagymamám is vezetett teherbringát.
Tökéletesen célba ért az unokaöcsémmel a közelünkben lévő oviba. :)
Esetleg van egyéb terv a jövőre nézve, a
szolgáltatások bővítésével kapcsolatban?
A lehetőségek száma végtelen. Néhány példa a nagyvilágból:
Az ünnepek a nyakunkon, tehát bátran forduljatok a
srácokhoz segítségért, december 9-től indul a karácsonyfaszállítás! Ha meg inkább nyernétek valamit, akkor irány a fészbuk nyereményjátékuk!
Hoz. Visz. Cipel
gabrielle
Megjegyzések
Megjegyzés küldése