Kantaa - Hoz.Visz.Cipel. // Interjú


Bár teherautóval egyszerűbb a bútorjainkat szállíttatni, és a karácsonyfát is könnyebb személygépkocsival hazadobni, de… Mi van, ha egy kicsit elgondolkodunk azon, hogy ezzel mennyit ártunk, mennyire szennyezzük a környezetet és blokkoljuk a közlekedést? De legfőképp, hogy van ennél sokkal ésszerűbb, környezettudatosabb és jobb megoldás. Ez a Kantaa. Ha a benzinre nem sajnáltad eddig a pénzt, akkor válts át a fiúkra. Hogy miért, azt az alábbiakban olvashatjátok: Erős Leventével, a Kantaa ügyvezetőjével készítettünk interjút a szóban forgó kerékpáros teherszállításról. Minket abszolút meggyőzött! 




Mikor és hogyan született a Kantaa ötlete? Honnan a név? Hogyan verbuválódott össze a csapat?

A Kantaa egy baráti társaságból kovácsolódott össze a 2012-es év végén. Az alapötletünk az volt, hogy bringával fogunk házhoz szállítani karácsonyfákat az ünnepek előtt, hogy megkönnyítsük az emberek dolgát a készülődések alatt. Az ötletet tett követte, gyors tervezés után december elején fellőttünk egy egyszerű weboldalt és mi is meglepődtünk kicsit, amikor hirtelen egyre több rendelés kezdett érkezni. A sikerhez nagyon sokféle tudás szerencsés együttállása kellett. Volt közöttünk biciklis futár, webfejlesztő, diszpécser, grafikus, utánfutó-hegesztő, fotós és persze egy fakereskedő. Mindenki beletett egy kicsit abból, amihez ért, így született meg a végeredmény. A Kantaa nevet az utolsó pillanatban találtuk, felcsaptuk a finn szótárat és így lett. Jelentése: hoz, visz, cipel.

Mi a célotok ezzel, a pénzkeresésen kívül milyen szándék áll a szolgáltatásaitok mögött?

A tavalyi akció legfőbb tapasztalata az volt, hogy birtokában vagyunk annak a tudásnak és azoknak az eszközöknek, amikkel könnyűszerrel elszállítunk két keréken is olyan nehéz dolgokat, amikről eddig senki nem gondolta volna, hogy lehetséges.

Ez egyben környezetvédelmi és társadalmi küldetés is. A nagyvárosi környezetrombolás (állandó forgalomzavar, dugók, hangzavar, légszennyezettség) egyre nagyobb problémát jelent. A futárok saját energiájukat használva úgy tudják csökkenteni ezeket a hatásokat, hogy közben ők is boldogabbak lesznek, és akik munka közben látják őket, azok is jobb kedvre derülnek. A szociális hatásoknak társadalmi vetülete is van. A kerékpáros társadalom támogatásával a hátunk mögött, közösen teszünk az élhetőbb városért. A közeli árusok támogatásával tudatosan igyekszünk jobb helyzetbe hozni a hazai kisvállalkozókat, fejleszteni a helyi piacot. Hosszú távon emellett tervben van, hogy szociális szövetkezeti alapokon működjünk.




Hogyan van megkönnyítve a futároknak a súlyok cipelése, mit kell tudni a teherbringákról, illetve mikor és hol jött ez "divatba"?

A csapágygolyó több ezer éves technológia. De gondolhatunk a kerékre is, amit még régebb óta ismerünk. Nem kell sokáig továbbgondolni a kerékpárt, hogy rájöjjünk, nem csak magunkat tudjuk elvinni vele A pontból B-be. A teherbicikli úgy van kitalálva, hogy könnyen elférjen minden utcában és ne kelljen semmit sem a hátadon cipelni feleslegesen, hanem közvetlenül a cél előtt szállhass le róla. A biciklivázak úgy vannak kialakítva, hogy minden futárnak jó legyen, és ne fájduljon meg a térde. A 18. század vége óta, egészen a 2. világháború végéig így szállították az összes újságot a városokon belül. A 60-as évek mindent behálózó gépiesítése óta ezt szépen el is felejtettük. A kőolajkészletek közelgő kimerülése miatt azonban lassan újra kell gondolnunk szokásainkat és eszközeinket. Ez nem divat, hanem egy természetes eszköz, ami hosszútávon a leghatékonyabbá és legfenntarthatóbbá teheti mindennapjainkat. Hasonló eszközök az előző évtized eleje óta egyre nagyobb számban futnak Nyugat-Európában és az amerikai kontinensen. Most jött el az idő nálunk is.


Eléggé egyedi kezdeményezés, általában teherautókkal/furgonokkal szállíttatnak az emberek tárgyakat, bútorokat. Mire számítotok, mennyire lesz ez hosszútávon működő képes? Illetve mit tapasztaltok, az emberek mennyire nyitottak erre? Inkább a fiatalok a "célpont"?

Egészen biztosan működőképes lesz, egy idő után ezek nélkül nem fog menni. A belváros leterheltsége folyamatosan emelkedik, sőt egyre több és nagyobb területeket zárnak le. Gondoljunk csak bele, hogy 15 éve még kamionok jártak fel-alá a Hungária körúton és a rakpartokon, míg mára már hűlt helyük maradt. Ráadásul rengeteg teherautó üresen megy, és eleve sok helyet foglalnak, a körúton belül általában parkolni sem tudnak szabályosan. Mindegyik közlekedési eszköz szép lassan megtalálja a saját helyét és rendeltetését a teljes logisztikai láncolatban. Mellesleg a dugódíj is egyre gyakrabban felmerülő téma Budapest közlekedésével kapcsolatban. A városi fejlesztések (ha racionálisan hajtják végre őket) hosszútávon egyértelműen abba az irányba tartanak, hogy ezeket az eszközöket jobban ki tudjuk használni. Nem csak a fiatalság a célpont, hiszen már a saját nagymamám is vezetett teherbringát. Tökéletesen célba ért az unokaöcsémmel a közelünkben lévő oviba. :)

Esetleg van egyéb terv a jövőre nézve, a szolgáltatások bővítésével kapcsolatban?

A lehetőségek száma végtelen. Néhány példa a nagyvilágból:



Az ünnepek a nyakunkon, tehát bátran forduljatok a srácokhoz segítségért, december 9-től indul a karácsonyfaszállítás! Ha meg inkább nyernétek valamit, akkor irány a fészbuk nyereményjátékuk!




Hoz. Visz. Cipel

Facebook


gabrielle

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések