KÖVESD A FÜLED // HOLMILYEN ZENETÉRKÉP A BELVÁROSI BULINEGYEDRŐL


Interaktív zenei térképpel rukkolt elő az EASTASTE – és ilyenkor akaratlanul is fejbe vágja magát az ember, hogy ez miért nem neki jutott eszébe, hehe-, mely a belvárosi buli negyed szórakozóhelyeinek zenei világát mutatja be. Nem kell sokáig keresni az okokat, hogy ez miért jó […] Persze, hogy azért, hogy tudd hova akarsz menni bulizni. A recorderen megjelent cikkben, a készítők hosszabban is kifejtették, a mit, miértet;



A “sonic branding” kifejezés említésére az emberek leginkább a fejüket csóválják értetlenségükben, pedig önmagában nem nagy ügy: a márkázás zenei vonalát jelenti. Számos példa mutatja, hogy egy erős márka mellett tudatos sonic branding áll, ami nem csupán a nagy nézettséggel rendelkező tévés kampányok zenéje vagy a popiparral kötött stratégiai jellegű együttműködések esetén követel körültekintést. A különbség az olyan apró dolgokban is megmutatkozik, mint a kereskedelmi és vendéglátó egységekben szóló zene. És vendéglátóhelyből bőven akad az erzsébetvárosi volt gettónegyed környékén kialakult új bulinegyedben, amely több szempontból is felemelte a fejeket idén nyáron. Azon túl, hogy kialakult egy szépen körülhatárolható terület, ahol egymás mellé került sok hely sok emberrel és iható búzasörrel, ez a környék sikeres vállalkozásoknak ad otthont jelenleg, egyre erősödő vendéglátói és klubprofilok alakulnak ki, és ezzel nemcsak az alkoholfogyasztást pezsdítik fel.

Bennünket az érdekelt, hogy ezek a pár utcányi területre eső, az elhelyezkedésükön kívül is számos közös vonást mutató vendéglátóhelyek mennyire alkalmazzák a zenei márkaépítést önálló arculatuk kialakításakor. Bár a sonic branding kifejezés egyetlen helyen sem csengett ismerősen, több hely is mutat affinitást a szemléletmód alkalmazására. Vannak többé-kevésbé tudatos törekvések, megkülönböztetett zenei profilok és kultúrapártolás – a bulinegyed zenei palettája szélesebb, mint hittük.


Az általunk feltérképezett városrész a bulinegyed legszűkebb értelmezése, tulajdonképpen az epicentruma, ahol a szórakozni vágyók egy estén belül is csaponganak a helyek között, így nem meglepő, hogy a legtöbb vendéglátó egység célcsoportja is azonos: a 25+, de főképp a 30-40 a jellemző. Minden helynek megvan persze a maga elképzelése a saját 25-40-éről. Míg a Spíleré például a "minőségtudatos, vagány, nem kommersz megoldásokat igénylő, nem-mű emberekre” épül, addig a Kolor az "okos zenét kedvelő”, akár 18 éveseket is várja, a Fekete Kutya a "kellemes embereket”, a Központ a "pesti urbánus értelmiségieket, kreatívokat, művészeket”, a Léhűtő a sörkedvelőket, a Méter a méterezni szeretőket, a Telep főleg a haverjaikat... A sort még folytathatnánk, de helyette inkább megkértük a Gozsdu Udvar és vonzáskörzetébe eső vendéglátóhelyeket, állítsanak össze egy-egy playlistet, ami a legjobban reprezentálja zenei arculati elképzeléseiket.

Tóth Dorottya - Varga G. András
[EASTASTE]


A teljes cikket elolvashatjátok a recorder oldalán; ITT

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések